Sunday, January 11, 2009

Hepi besday to ....


10 Januari...ari tok arijadi anak mak yang kedua..Zizie Hamizah (Gg nama glamornya kat umah..madah nya tek !!!)...udah genap 23 taun dah umonya ari tok..dalam peringkat dewasa menar juaklah...dah besar dah anakku tok. Ngingat sejarah lamak, Gg tok dibranak pada jam sebelas pagi ari jemat..walopun nya lahir sik besar macam kakaknya, tapi tetap comel..semuanya kecik..mata kecik, muka kecik, mulutnya kecik juak..serba serbi jak kecik..tapi nang kiut lah, Bila dah besar tok jadi montel..petang tadi kmk urang molah jamuan kecik jak..sikda urang lain dijemput..coma kamek anak-beranak jak yang bejamu....nang sengaja nak molah simpel jak bah...
Suma kawan ngan kazen2 yang 'wish birthday' sik lupak nak nanyak bila gik nak belaki...haha..bila gik ko nak belaki G ???..mun marek mak dah ada duak orang anak masa umo ko ya..ya waktu zaman mak nang awal belaki, bab ya umo 23 taun dah ada 2 orang anak..belainan dengan zaman nemiak kinek tok..jarang gik kita nemu yang nikah mudak..mun adapun nak cdak 'telanjo' jak kali..mun ditangar nemiak kinek tok nang rajin gik belajar.. masih kat universiti/kolej molah diploma sampe ke master, nak ngepong gaji besar..sbb yalah masa nak belaki sik gago dolok..Nang ada lah juak kebaikan mun lambat nikah..lebih agik mun ada kerjaya dikpun, apa jak diingin suma dapat, nak kesiney-siney sikda nak binggong...arum bulaknya enjoy lok puas-puas lah.

Tapi mun ada kebaikan ada juaklah keburukannya mun lambat belaki ato bebini tok...kata urg tua..orang lain klak ngembak cucuk bejalan bila dah tua, tapi nak benikah ahir ya ngembak anaknya yg gik kecik...mun sampe kedak ya sik juak bagus , biarlah sesuai dgn keadaan bila klak masa bejalan ngan anak tang sik ganjil ditangar bah..baruk bes..!!!

Pada pendapat kamek pegalaman idup bagi sorang mak macam kamek pun adalah masa mula-mula beranak sulong dolok, waktu ndiat anak baruk kluar ya, madah tek ngan dikpun..'Oh..dah jadi mak dah aku tok...'.bila anak masok darjah satu..madah ngan dirikpun gik tek..'ya rabbi.. dah besar anakku tok..", bila anak dah skolah sampe pom five..ngelakar gik juak ngan dikpun..'dah besar panjang menar dah anak ku ya'..bila dah masok universiti..dapat gik segolong diploma ato ijazah kah..jadi kebangaan makbapak kay nunjuk ngan pamili lain bahwa anaknya pande-pande dan bejaya lam pelajaran...nyebut gik mak tek madah..'yah, pande nar anakku tok'..bila anak dah nak dipinang urang..ngelakar gik ngan dikpun juak..'dah sampe jodoh anakku tok..dah nak bemenantu ku tokkoh'...dan bila anak ya udah beranak, makbapak nerimak cucuk..sik abis2 juak besusey ngan dikpun madah tek...'masyallah..dah tua dah aku tok dah berisik cucuk'..macam yalah critanya tek.

Pada pendapat kmk peringkat kematangan bekluarga cdak ompuan bemula selepas benikah... tapi peringkat kematangan urg laki bemula lepas nya udah ada anak sorang-duak...bab yalah mun urg laki yang blom ada anak, nang gik maseh manjak jak.nang blom matang gik bah.
Bagi yang dah cukup syarat dan udah baligh, tapi blom ada program nak nikah sbb xda gerek,dan yang ada gerek pun sik juak tepikir nak nikah, cobalah nanyak dikpun..bila gik aku tok nak nikah kah owh !!!!.... . Jangan pikir sikda jodoh ato blom ada jodoh..suma ya di tangan Allah, walopun gia, kita sebagey manusia kena lah berusaha juak ngator jadual idup kitak pun, selain berusaha nyarik gerek (bg yg lom ada gerek tek), dan yg dah ada gerek tapi bingong nak nikah sbb sik cukup duit..sebenarnya tok nasihat juaklah..mun nang menar ada dari kitak urang yg nak nikah tapi sik mampu nak nunang ato molah majlis besar-besaran..apa salahnya kitak ngembak jak maca nikah kat Majlis Islam, pas ya bab nak merami ya, senggan2 mampu lah..mun molah ckit ajak pun xhal..janji yang wajib tadik dah dikeja..jangan peduli mun ada sapa2 yang nganok..ingat jaklah suma yang nganok ato muji coma kejap jak..pas ya sikda urg nak duli agik bah..nang dah jadi tabeat manusia. Sigek juak mun kitak urg jenis pemalu ckit, mintaklah tolong kawan 'keneng2'kan ngan kawan cdaknya..mun susah juak bagus mintak tolong makbapak kitak padu jak ngan sapa2 cdaknya bekenan...abis crita.!!!
Ingat jaklah kata mek tok...'mun maok seribu usaha..tapi mun nang sikmok macam jak tektik kitak nak nge-lek'..so !!!..pikir2 lah kitak org bujang dan urang dara...cara apa yang bagus kitak coba......

13 comments:

Audio said...

Ehem.. anak itak single gik ka? ehek ekeke XD

ross said...

stil singal n ebelebel...pa kenak nanyak...bekenan kah..haha..isik jak borang...eboh lambat,dah ada juak urg lain bebaris nunggu giliran interbiu..cepat-cepat gik..!!!

khairul onggon said...

Hepi besday GG... kmk selalu maca GG kat umah koh... duhal anak ktk empun hehehe... Semoga murah rezeki.. pjg umo..

Kmk musykil.. ktk tok emak yg canggih lah.. pandei ngedit gambar, pandei makei blog.. tahniah utk ktk juak mak...

ross said...

apa nak dieran koh..kamek tok 'mak moden' mesti mok pande juak hal2 gia..suka belajar juak nakpa yang sik ditauk..kmk slalu pegang prinsip 'alah bisa tegal biasa' dan 'nak seribu daya, kalo taknak seribu dalih'
doh hey.. Gg anak kmk..tapi mun GG ya anak sapa dak kah owh...

Mira said...

yah.. ingt mek anak ktk tok kak ross... dh besar dh oh.. anak ktk bunsu brp dh umur??

ya lah... nikah lmbt tok ada bait ngn buruknya.. baitnya kita dh ada karier.. dh ada duit... semua yg kita maok insyallah kita leh dpt ms kta nk nikah ya.. ya mek nasihat adik mek... kerja lok.. br nikah.. lak nikah x nyusah laki ajak.. kita ada duit dpt juak nk menuh impian kta dirik pun... nk ngarap urg laki jak x juak kempang ati walaupun ya tanggungjawab urg laki...

keburukan nikah lambat.. anak jak la.. suk nangga urg biak2 ngantar anak ke sekolah.. kita tek.. adoh.. ya jak la x bestnya... hehehehehe

pnjg indah gik komen kmk kali tok,,, heheh

uncleawang said...

Ross,
Apa benda yang di-krepak kita ya!!!hehehe.
By the way(wah tutur orang puteh)krepak yang membina betul sik!!!.
Oh ya!!Thanks sebab melawat dan follow blog Uncle & don't worry kamik ada lah orang tua yang suka baca blog dan blogging.
Happy Krepak ..bla.bla..bla..& I wish GG Happy Birthday.

ross said...

to Mira : ingat juak ktk tek ngan Gg ya..nak adik debah fieza yabah..ada ari ya kita temu kat McD juak sama ngan fieZa sekali...anak bongsu mek baruk pom five taun tok..yalah tinggalnya sorang ya gik beskolah. nang menar kata ktk ya Ra..patut kitak ompuan keja dolok bok benikah...dan nasihat mek juak ngan cdak ompuan lain tok, mun dapat jgn sik bekeja..jgn ngarap gilak gaji laki, atleast ada juak duit poket dikpun..nak ngarap duit berik laki berapa jak cdaknya merik nak owh..

to Uncleawang : ya rabbi, kmk tok mun agik nak ngerepak panjang2 pun sikhal bah asal ada isik lam krepak ya..jgn jak ngerepak anyut sikda pa2 nasihat..kepak juak nyawa..makaseh balit ngan ktk sbb sudi berambeh kejap nengar krepak mek tok..lain kali mun rasa ingin nak nengar krepak gik, singah2 lah ke sitok..ney tauk pat juak ngidang aik kopi kah...nar ndak !!

Zatil said...

Aih, kedak klala jak bila mek nangga muka GG ya Kak Ross...kedak muka petunggal kamek ada juak. Aihhh tok lah nyuroh mek itok ko. Hehe.

Hepi besday ngang GG ya Kak Ross. Mudahannya dicucuri rahmat & berkat dari Allah SWT... Amin.

Khairul Antasha said...

salam kak ross..kmm 1st maca blog ktk.best..hehehe..bila ndak ka kmk tok nk nikah..hihihi..jeles aih nangga org lain dah beranak pinak..huhuhu

azai said...

Happy besday GG. sekali jak kamek jumpa nya reya, kitak pun sama juak. bila agik tek nak meeting? hehehe

dah 23 umo anak kitak ya, tapi sik kedak lah, kedak biak agik dari ya. pi yalah sukor, GG dah ada keja bagus juak. mun sik salah mek, nya sponsor hari ya nak? makseh banyak2, baruk nak madah!

rindok maca post kak ross, nang penoh ngan nasihat. makseh banyak2 kak ross. siney gik nak oleh nasihat kedak tok nak? free gik ya.. maklomlah kamek tok sik diam dgn mak.

sigek gik, nang tabek sprinngggg lah kat kak ross tok, serba serbi pandey. kamek tek alu berangan indah, mun lah bapak kamek secanggih kitak. nak rindok owh..hehehe

ross said...

Azai : Gg maca komen kitaknya geliati juak...klk lah mun ada meeting agik kita suma jumpa gik..ahie juak nak ngucap makaseh ya..ya mudah makaseh daun keladi..mun ada chia agik..haha..sebenarnya nasihat tok free jak sal ktk urang mok nengar krepak kmk kat ctok..makin feedback ktk bagus..makin suk juak mek nak nasihat ngan kitak urg suma..anggaplah apa yg dipadah ya macam nasihat dari mak ktk pun juak...sikboh lah nabek kedak ya gilak...syukur bah asal kita rajin nak coba pa2 jak..pande lah kita ahernya...sampe berangan bapaknya indah jadi canggih...terima jak seadanya...

Khairul : makaseh lah sbb sudi maca krepak kmk kat ctok..sikbo jeles ngan urg yg dah nikah...mun dah ada gerek..on jak suroh gerek ktk masok minang...pa ditungu gik..mun nak nikah klak jgn lupak nyeruk kmk juak..k

Zatil : Gg madah makaseh atas ucapan & doa ktk ya..yakah kedak petungal kitak..cdak costumer slalu madah mukanya kedak sidak anak 'singh'...mun nak diat nya pegi jak kat TMpoint Bt. lintang..ada nya kat sia..bandinkan mun nang mukanya kedak petungal ktk tek..pelandok dua serupa kali...

DANG LINA said...

salam mumy ros..a.k.a kak ross.. iskh.. compius eh..nak nunggah kak ato sis ka nunggah mak ka.. nunggah mumy?? hahahah..nang ader tek nak.. yalah..baruk nya kmk maca tok tek.. lamak lalu juak barua da kesempatan maca... erm..yalah tek... sik lamak gik nait umo 25... urg madah dang2 suam2 kuku la mok nikah nak...heheh.. tp... nak nikah ngan sapo owh..?? nyuruh bonda encarik.. sik nya maok.. nyuruh ayahanda kelak.. nun urg2 belah nya sinun di cariknya.. nok sik di tangga juak.. hahah..giney la tok...??? dirik mpun encarik...?? endak la tauk... no komen juak la.. kmk serahkan ajak kepada-NYA... NYA jak tauk bila masa nok sesuai dan pasangan yang sesuai k kita nak.. hehe.. yang penting nya melengkapi dan mantap... biar sama objektif dlm perihal perkahwinan.. eceeewahhh.. hahaha lalu ngerepak juak... nang adee....
ya ajak dr kmk nok tgh sepi dan sunyek.. (hahahahahhaha)

ross said...

nang ada ktk tek tengah sepi n sunyi..bab yalah urgtua slalu nyuroh belaki gik..sak sik rasa sunyik cam ya...pakenak sikmok mintak tulong mak ktk ncarik..mun dah bpk ktk mok ncarik tapi kitak gik manyak songeh juak....carik dikpun jak mun gia..kat FB (miak sarawak) gik manyak juak nak gik bujang2 bah...haha..mun sikpat juak klak mek duak Netty jak madu ktk ngan ..ehem2 nak sorang ya jak..klak madah sapanya ya.
giney nak nungah mek tekkah...?..apa2 jak dang..nak nungah kak ross pun boleh, nungah mummy ross pun bole...pa2 jaklah sal sedap tlinga nengar jak...(mek nak cadang nungah MaMaRoSs jak)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails