Tuesday, January 12, 2010

tok lah pengorbanan sorang Ibu......

Melahirkan anak , bait cara semulajadi maupun cara ceaser adalah pengorbanan besar sorang mak/ibu/ummi atau apa2 jak gelarannya. Lebih sembilan bulan sepuloh ari ngembak perut yang membonyot besar, tanpa rasa mengeluh para ibu/mak/ummi kita mengandongkan anak dalam kandungan. Bagi yang baruk petama kali hamil tok lah pengalaman paling beharga mun dibandingkan dengan pengalaman idup yang lain... Apabila seseorang perempuan mengandung janin dlm rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dgn 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan....

Kesakitan nak melahirkannya pun adalah merupakan kesakitan yang paling sakit mun kita bandingkan dengan sakit gigi ataupun sakit yang lain2 yang ada kat dunia tok.....Tapi pahala bagi seseorang perempuan yang mula sakit hendak bersalin, Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah. Disaat wanita nak melahirkan, maka bersihlah dosa-dosanya, seperti ketika ia dilahirkan dari kandungan ibunya. Sekiranya wanita meninggal saat melahirkan, maka tidak akan membawa dosa sedikitpun. Di dalam kubur akan mendapat taman indah yang merupakan bagian dari taman surga. Allah memberikan pahala kepadanya sama dengan pahala seribu orang yang melaksanakan ibadah Haji dan Umrah, dan seribu malaikat memohonkan ampunan baginya hingga hari kiamat.....Begia lah besarnya pahala seorang wanita mengandong dan melahirkan anak.

Ingat sik dengan lagu Yusuf Islam? tajuknya My Mother. Nya nanyak kita: “ Who was the one who used to hold us, clean us and bathe us, feed us, and stay with us while holding us tight when we were sick? What about the one person who could hear us before we could talk? Hold us before we could walk? And picked us up and clean the cut when we fell?” ..jawapannya kitakpun tauklah...

Beranak cara normal besar pahalanya mun dibandin dengan beranak cara 'cesar'..
Sebenarnya beranak cara cesar adalah penyelesaian terakhir bila anak dalam kandongan benar2 susah nak keluar, kedudukan anak nya songsang, kesihatan ibu yang sik mengizinkan dan macam2 lagi masalah.Mun dapat melahirkan anak cara normal dan selamat adalah pilihan tebaik untuk kita umat Islam. Karena seorang wanita maok sik maok akan mendapatkan rasa sakit ketika melahirkan (normal), akan tetapi ada faedah yang tedapat dalam rasa sakit ya:

~ rasa sakit tesebut akan menggugurkan dosa-dosanya
~ akan mengangkat derajatnya jika dia sabar dan mengharapkan pahala di sisi Allah
~ seorang wanita akan menyadari kedudukan seorang ibu, yang mana seorang ibu merasakan sebagaimana yang ia rasakan.
~ ia merasakan kedudukan nikmat Allah ta’ala atasnya berupa kesihatan
~ menambah rasa sayang & rindunya kepada anaknya, karena setiap kali si anak mengalami kesulitan, sang ibu akan lebih merasa kasihan dan merindukannya.
~ Anak atau bayi dalam kandungan ini keluar dari tempat keluar yang normal dan wajar, dalam hal ini ada kebaikan bagi si anak dan ibunya.
~ ada mudarat operasi cesar yang akan dirasakan oleh wanita tersebut, karena operasi akan melemahkan usus, rahim dan yang selainnya, bole jadi nya selamat dan kadang2 juak sebaliknya.
~ wanita yang pernah melakukan cesar kebanyakannya sik dapat nak beranak cara normal lagik, karena bahaya dan dikhawatirkan akan tebuka bagian yang pernah dioperasi.
~ melakukan operasi cesar akan menyebabkan keluarga mempunyai anak yang sedikit, karena jika pernah di cesar 3 kali dari berbagai sisi dan membuat lemah maka kehamilan berikutnya tentu membahayakan.

Maka sebab ya lah wajib bagi seorang wanita harus besabar dan mengharapkan pahala di sisi Allah, dengan tetap melahirkan dengan cara yang normal karena ya lebih baik baginya dari sisi kesehatan dan kewangan.

Dibah tok ada video operasi cesar...biarpun sik sampey ke ujung, tapi cukup pakey nambah pengetahuan kita sebagai anak-anak tentang kesakitan ibu melahirkan kita. Nak dipamerkan video ibu melahirkan cara normal, rasa2nya sik patut lah di-show kat sitok macamney baby ya kluar..mun dapat tangarlah kitak pun kat 'youtube' jak lah..k..

2 comments:

Ibu Iman said...

kak, bih kurang jak ngn entri kmk.. kmk beranak caesar ari ya

kak_ross said...

aok Mira....sama tema entry kita tok..tapi kitak lebih kepada pengalaman kitak kenak cesar...kmk pun n3 cuma nak madahkan pada sapa2 jak wanita bakal ato tengah hamil yang beniat sikmok nak beranak cara normal, lebih rela nak mintak cesar padahal sikda masalah kesihatan/kehamilan.. sidaknya rugi sebab pahala beranak normal ya sangat besar dikurnia Allah.
Kitak udah ada pengalaman kenak cesar, mun dapat insyallah klk mun nak nambah baby gik...mudahan juak dapat beranak cara normal..sekiranya maok nak beranak 4-5 orang anak, cesar bukan lah jalan tebaik sbb membahayakan nyawa juak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails