Friday, December 19, 2008

bila 'mak' dah ngerepak..

Tentu ada yang eran..pakenak jak kmk makey title blog macam ya..tentu pelik jak bunyi nak owh..'eh..mak ngerepak... pakenak nya ya'...sebenarnya tajuk tok tang bes jak dipakey..sebab setiap ompuan x kira kecik besar, tua mudak kah cdaknya bila jak dah mukak mulut, beklakar yang mungkin angol didengar bab ya disebut ngerepak. tapi dalam blog tok mak bukan nak ngerepak ngan sapa2 dan bukan juak nak ngerepak xtentu pasal..ngerepak mak ctok cukup embak maksud mak nak ngelakar apa2 jak topik..temasuk idea yang datang dari pemerhatian sekeliling dan juak bila ada petua kah kelak mak akan engkah dalam blog tok..sak dapat pake kongsi sama...melalui blog tok juak kamek sebagai mak nak curah dan kongsi giney perasaan sorang mak pada anaknya dalam kehidupan seharian cdaknya.

Mun dalam alam nyata...bila mak kita menar2 ngerepak..banyaklah anak2 rasa xsuka..pahal jadi gia..??? sebenarnya bila mak ya mukak mulut jak melarang ya melarang tok nganok anak cucuk nya, adalah nak kesalahan yang ditangar oleh mata cdaknya ya..setiap mak neyada nak bisin ngerepak ngan anak tanpa besebab..coba kitak urang tok padah lok..ada kah x mak kita ngerepak padahal xda salah pa2 kita ya.. xda nak, jadi mun nang ada xsalahlah mak ya ngerepak ngan anak...mun jak nang ada sorang mak ya ngerepak tanpa sebab2, kmk berani madah 'mak' ya dah gila..!!!!

Bila ngelakar pasal 'mak' tok, kmk nak kongsi perasaan cdaknya terhadap anak2.mungkin kelak dapat k panduan sapa2 kat ctok yang begelar anak, sak kitak urang paham giney ati cdaknya..dan juak mun kitak nak mintak nasihat ckit2 boleh juak kmk nulong bantu...tapi nang araplah supaya blog tok dapat pake kmk luahkan rasa ati setiap 'mak2' kat dunia tok..selalu anak2 jarang mok tauk perasaan mak..yang cdaknya jak tauk org tua yg patut jaga ati anak..adakah patut or xpatut..???...tentulah XPATUT...!!!!

Bila ngerepak tok nang ngepak mulut, tapi bagi cdak mak2, mun hal yang dikrepak diamik duli oleh anak, pas ya anak berubah jadi bagus...sampey malam pun sangup nak ngerepak..xda rasa kepak..bebela rasa ati cdaknya, asal jak anak berubah jadi bagus..suma mak maok anak jadi anak yang berjaya lam idup..sebab yalah dari kecik gik, anak dah kenak 'krepak'...lebih2 agik bila dah besekolah...mun xblajar kenak krepaklah. Dak kah pepatah ada madah.. 'melentur buloh biarlah dari rebung..'.mun dah jadi buloh susah nak dibenkok sbb takut patah...dah keras..!!!

Jadi pahamkan lah apa sebabnya mak kita suka ngerepak..cdaknya mok yang terbaik jadi pada anak2nya kelak... sebab ya kmk pun nak 'ngerepak' kat ctok juak kerana nak madah dan nak ngajarlah sambil kita saling ngingat-mengingati antara sesama kita hamba Allah.



8 comments:

khairul onggon said...

Yahhh... alu ngerepak ktk tek eh... Kmk mun mak kmk ngerepak larikkkk kmk.. Siks anggup nengar eh hehehehe...

ross said...

jangan gia..kecik ati mak ktk tauk x, bila nya ngerepak (sebenarnya ya madah ngan ktk)kitak lari xmok dgr nak dipadahnya ya...petua kita jadi anak mun mok terus disyg oleh urang tua adalah bila cdaknya 'ngerepak' jangan sesekali kitak lari..biar diri sia ajak,xdgr pun xpa jgn macam biak kurang ajar jak mun ktk urg lari atopun kitak urg jawab masa cdaknya ngerepak..ingat DOSA, nak ehhh...
sebenarnya cdak mak2 tok nak ngelaka ngan anak tapi anak tok slalu rasa bila jak maknya padah tok padah ya lalu dianggap cdaknya ngerepak..sian ngan cdak 'MAk'...

khairul onggon said...

Hehe.. besanya kmk sikpat larikk pun.. mun dah kenak ngerepak alu keruk sia jak.. hahaha..

backkground barukah blog ktk tok? Bukan reya warna itam jak??

azai said...

salam kak ross,
lamak juak kitak sik ngerepak owh.. update gik blog.hehehe
dah kacak mena blog kitak tok kak dihias. ngkah shout box juak, dapat juak beloya kejap2.hehe

ross said...

salam jauk azai...
mun ngerepak kat ctok nang lamak dah x..kat umah nang ari2 x mis..kan gia bah, pc mek gik melobor cdak 'trojan' berambeh bab ya xda ngerepak lok...bahan2 nak kay krepak ya nang dah di draft dah , minak nak ngeso kat ctok lom sempat gik..tungu mek abis ngalo cdak 'trojan' ya bok pat nak molah gik crita ngerepak ya, sabar jak lok..
kedak lam umah juak bah mesti dihias , gia juak kat blog tok..rindok jak mata diatnya nak owh..klak lah kmk kah shout box kat ctok juak..pat kita loyar molah bulak2...k...

Onggon : background barulah tok..dolok rona itam jaknya, lom kah lampo kata urg tua tek...tok dah berapi ckit, terang juak rupa blog mek tek..ada bebunga2 macam nama mek juak bah..

Zatil said...

Aok, engkah chat box juak Kak Ross...pat mek orang beramen rah sitok berloyar2. Nakkah rindok ati.

Queen@Miz said...

adeh mumy... kmk mun bonda mek ngerepak... alu unggut2 mek di sia.. sik engkubut kat org tua lamak marek.. heheh.. diam ajak... tapi mun benda nok dikerepak nya sik benar.. berbunyi juak..huhuh.. nang banyak la dosa mek mumy. iksh... sian nangga bonda mek.. nek tok sekda la kawan dgnnya ngerepak... tp mun udah beloya di telepon..ada jak cerita mek duak..mesra alam gitu..hehehe... nang udah anak nya nok tok juak dengan berkongsi suka dan duka... uwaaa...mumy ros..mek rindu dgn bonda mek eh...huhuhuuh...mok balit... uwaaaa

ross said...

Zatil : makasih oi sbb sudi jadi 'geng' mak juak..pasal shoutbox ya nang nak di ngkah juak lah tapi lom sempat gik..tungu masa yg sesuei lok, sabar jaklah

Dang : mun rindu ngan bonda ktk jgn lupak tipon nya slalu, suk juak ati bonda ktk bah bila nengar sora anak, key lepas rindu cdaknya juak...
kitak mcm anak mek juak gialah nya mun kmk ada ngerepak ngan cdaknya, sepatah kata pun xbebunyi,dudok kat sia jak nundok palak..ati mek diat cdaknya pun jadi sian juak,tapi ngenang tek nak nasihat dan ngajar paksa juaklah ngerepak..padahal ati tok sian diat miak cam ya, xpande melawan cakap org tua.. tapi mun nemiak yg suka jwp kata urg tua masa cdak mak2 ngerepak ya lah jadi cdak mak2 slalu panas ati...cdak anak2 tok mun dpt xboh lah jawab urg tua bila cdaknya ngerepak sik panjang crita nak owh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails