Saturday, January 31, 2009

KENTUT

1. Dari siney asal kentut?

Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yang kitak telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia & gas dari bakteria dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?

Bervariasi. Makin banyak udara kitak telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara terabsorbsi oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asid perut & cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juak menghasilkan metana & hidrogen.. Proporsi masing-masing gas tergantung apa yang kitak makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, dan berapa lamak kitak menahan kentut. seMakin lamak menahan kentut, semakin besarlah proporsi nitrogen, karena gas-gas lain terabsorbsi oleh darah melalui di dinding usus. Orang yang makannya begaut-gaut menyebabkan kadar oksigen dalam kentut lebih banyak karena tubuhnya sik sempat mengabsorbsi oksigen.

3. Pakenak kentut bebau burok?

Bau kentut karena kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua-duaknya tok mengandungi sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan kitak, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteria dalam perut, & jadi makin burok lah bau kentut kitak. Telor & dagin beperanan besar dalam memproduksi bau buroknya kentut. Kacang beperanan dalam memproduksi bunyi kentut, bukan dalam keburokan baunya.

4. Kenak kentut bebunyi?

Kerana adanya vibrasi lubang b***t waktu kentut dikluarkan. Kerasnya bunyi begantung pada kecepatan gas.

5. Kenak kentut yang burok baunya , panas & sik bebunyi?

Salah satu sumber kentut adalah bakteria. Fermentasi bakteria & proses pencernaan mengeluarkan kepanasan dlmnya, hasil sampingannya adalah gas yang berbau burok. Ukuran gelembung gas lebih kecik,anggat & bila dah kepak dengan produk metabolisme bacteria yang berbau busok tadik jadilah nya kentut, walopun hanya kecik volumenya, tapi SBD (Silent But Deadly)

6. Berapa banyak kentut dikluarkan sehari?

Rata-rata setengah liter sari dalam 14 kali bekentut.

7. Apa kenak kentut keluar melalui lubang dubur?

Kerana density-nya lebih ringan,dan apakenak juak gas kentut sik melakukan pengeluarannya melalui jalan atas? jawapannya sik akannya macam ya. Gerakan peristaltik usus mendorong isiknya ke arah debah. Tekanan di sekitar anus lebih rendah. Gerak peristaltik usus menjadikan ruang menjadi bertekanan, sehingga memaksa isik usus, termasuk gas-nya untuk begerak ke kawasan yang betekanan lebih rendah, iaitu sekitar anus. Dalam perjalanan ke arah anus, gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Mun sik ada pegerakan peristaltik, gelembung gas akan menerobos ke atas lagi, tapi sik telalu jaoh, karena bentuk usus yang rumit & bebelit-belit.

8. Berapa lamak baruk kentut dapat tercium oleh orang disekitarnya ?

Tergantung keadaan udara, macam kelembapan, suhu, kecepatan & arah angin, berat molekul gas kentut, jarak antara 'transmitter' dengan 'receiver'. lepas jaknya kluar dai lubang b***t, gas kentut menyebar & konsentrasinya berkurang.Mun kentut sik dikesan dalam beberapa detik, berarti mengalami pengenceran di udara & hilang ditelan udara selamaknya. Kecuali kalolah kitak kentut di ruang sempit, macam dalam lift, keta, peluang untuk nciumnya lebih besar, sampey baunya akan tinggal dalam waktu lamak hingga akhirnya diserap oleh dindin.

9. Adakah setiap orang bekentut?

Memang jak, Mun masih hidup selagik yalah ada potensi nak bekentut. Sesaat setelah meninggal pun orang masih boleh kentut.(sbb gas masih tertingal dlm nya)

10. Benarkah cdak orang laki kentut lebih slalu daripada pompuan?

sik ada kaitannya dengan gender.. mun benar pun, mungkin cdak pompuan suka nahan kentutnya , tapi bila cdaknya kentut akan banyak sekali jumlah yang dikeluarkan serta bunyi yang nyerin gila babi..hehe.

11. waktu bila besanya orang bekentut?

Pagi ari di toilet, yang disebut "morning thunder". mun dalam keadaan sunyik, dapat lagik didengar di seluruh penjuru rumah.

12. Apa sebab bila makan kacang menyebabkan banyak kentut?

Kacang mengandungi zat gula yang sik dapat dicerna olih tubuh. Gula tsb (raffinose, stachiose, verbascose) mun sampey ke usus, bakteria di usus langsong bepesta & molah banyak gas. Jagung, kubis, susu juak adalah penyebab banyak kentut ( tapi bukan baunya!).

13. Selain makanan, apa juak penyebab kentut?

Udara yang tertelan, makan begaut-gaut, makanan sik dikunyah, minum soft drink, nait belon (karena tekanan udara lebih rendah, sampey gas dalam usus mengalami ekspansi & muncul sebagay kentut).

14. Adakah kentut sama dengan sereda (bunyi masa kenyang), tapinya muncul dari lubang lain?

Sikda lah... sereda ya muncul dari perut, komposisi kimianya lain dengan kentut. Sereda mengandungi udara lebih banyak, tapi kentut mengandungi gas yang diproduksi oleh bakteria lebih banyak.

15. siney tujunya gas kentut mun ditahan (sikmok dikeluarkan)?

Bukan diabsorb darah, bukan ilang karena bocor.. Tapi bepindah ke bahagian atas menuju usus & nunggu gilirannya akan keluar juak. Jadi bukan nya ilang, tapi coma ditundak ajak.

16. Adakah benar kentut ya boleh angus?

Nang boleh tejadi. Kentut mengandungi metana, hidrogen yang combustible (gas alam mengandung komponen tok juak). Mun hangus, apinya berona biru karena kandungan unsur hidrogen.

17. Bolehkah sik menyalakan mancis dengan kentut?

Sikboh nak tehegeh-hegeh... konsistensinya lain. Tambahan agik suhunya siklah cukup panas pakey molah pembakaran.

18. Kenak kentut asuk & pusak lebih burok baunya?

Karena asuk & pusak adalah karnivor (pemakan daging). Daging kaya dgn protein. Protein mengandungi banyak sulfur, jadi bau kentut binatang tok lebih burok. Lain dengan herbivor macam kambing, kuda, gajah, yang memproduksi kentut lebih banyak, lebih lamak, lebih keras bunyinya, tapi relatif sik berbau.

19. Mun ncium bau kentut 2-3 kali beturut-turut akan menyebabkan
penin palak?

Kentut mengandungi sikit oksigen, hanya sikit ajak orang yang mengalami penin palak mun ncium bau kentut yang telalu banyak tek.

20. Apakah rona kentut?

sikda berona. Mun jak kentut ya berona macam gas nitrogen oksida, tauk ajaklah kita sapa yang ngeluarkan kentut ya tadik.

21. Apakah kentut ya asid, best ato neutral?

Asid, karena mengandung karbon dioksida (CO2) & hidrogen sulfida (H2S).

22. Apa yang tejadi mun ada orang kentut di planet Venus?

Planet Venus udah banyak mengandungi sulfur (belerang) di lapisan udaranya, jadi kentut di sia pun sik ada kesannya.

Ya jak lah INFO KENTUT ari tok......

7 comments:

Unknown said...

wah....nang berinfomasi la bagi orang nok selalu kentut mengarey-ngarey kedak kamek tok..
\hahahhahaha... hepi berkentut.... shehat bah mun kentut ya... maklumla..badan banyak angin...sebab selalu makan bergaut..huhuhuhu

x said...

Ahahahah! Post tok nang berinfomasi...pi lawak juak. Ehehe.

cursive said...

informasi yang chukup padat mengenai kentut!!!

mytravellicious said...

hahahaha.... kentut eh.... best kentut... baruk tauk juak kentut ya asid duhalll...

Khairul Onggon said...

Mak.. hehehe.. lucu da juak ompuan lagik kuat bunyi kentutnya.. Kenak sekda demo video kentut atau jenis-jenis bunyi kentut hehehe...

kak_ross said...

Dang lina...
pecah rahsia kitak Dang mdh dikpun suka mengarey bekentut..eee..urang dara banyak kentut..!!!. padan juak owh dgn badan sihat jak ya..paduhal banyak angin kay ngentut urg sebelah..haha..(boh manas Dang)

Zatil & Cursive.
makaseh sbb sudi maca info tok

Fadli...
yah..bok tauk ari tok tek kentut ya berasid..bab yalah xboleh ncium kentut takut leput manok..bahaya ya..!!!

Onggon...
kmk lupak nak merekod munyi kentut ya ..sbb bila nak kentut tang instant jak.bab yalah x sempat amik munyinya...mun ktk ada boleh juak kongsi kat ctok..hehe...

tukang ngerepak said...

hahahah..
informasi yg bagus..
suka..
thumbs up...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails