Thursday, February 12, 2009

apa nak jadi dengan kita umat Islam tok...

Dalam beberapa ari agik seluroh dunia tok gago ngan ari ya, sik kira nak agama apa pun, suka menar nak selebret perayaan ya, sampey ke cdak beragama Islam pun gago juak nak selebret sama. Padahal ari ya mun dikaji, bukannya ada apa2 kaitan dgn kita umat Islam seluruh dunia tok..coma terikot-ekot jak tanpa siasat apa sebenarnya perayaan yang diagongkan gilak ya tek..

Dari sudut pandangan Islam, nang sah 'ari Valentine' adalah perayaan yang harus dijauhi oleh cdak anak-anak Islam, dan sebagusnya cdak orang tua2 merik kan informasi pada nemiak (sik kira tua ato mudak)bahwa Valentine tok bertentangan dengan nilai-nilai keIslaman, perkara tok nang bukan hal yang mudah kerna sesungguhnya kita berhadapan dengan arus modernisme yang udah lamak ngekot amalan ya. cdaknya rasa ketinggalan zaman dan rasa sik maju bila sik merayakan Valentine tok. Jadi mudah-mudahan dengan petunjuk dan informasi yang bekesan, Insya Allah akan jadi nasehat yang mudah diekot. Oleh sebab yalah, kita ari tok nak ngelaka tentang Valentine, sak kita dapat informasi yang lebih tepat lagik dan seterusnya menyedari kesilapan kita selama tok.

Ari Valentine ato sidak nungahnya 'ari kasih sayang' ya dirayakan oleh cdak orang-orang puteh. 'Valentine Day' nang pemos dan ditauk oleh suma tapi 'penyakit' tok udah lamak merebak di Malaysia juak. Lebih-lebih agik bila jak masok bulan Februari banyak lah kita temu cdak mempromosikan pasal ari Valentine tok. Yang utamanya cdak penghebah di radio-radio..suka menar nak ngagong pasal ari valentine ya..padahal sepatutnya sidak toklah merik pengaroh besar dan fungsi sidaknya sepatutnya ngajar dan menasihati suma pendengar pasal ari ya..bukannya nulong promosi kan ari valentine tok..kelak mun tiba tarih ya, diat jak kitak di tepi-tepi jalan banyak yang bejual patong, bunga, dan coklat..rata2 kita nanggar cdak urang Islam yang gago meli..mahal ney pun rega benda ya sanggup dibeli..apa tek kay nunjuk kasih-sayang ngan pasangan cdaknya...

Mun ada yang lom tauk, tok kita becerita lok tentang sapa urang yang dipakey namanya tek.."VALENTINE" adalah nama sorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi tok isytiharkan ari ya sebagay ari 'kasih sayang' kerna pada nya Islam adalah ZALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagay Hari Valentine. Mudah-mudahan kita suma Ambik Pengajaran!!! Jadi.. pakenak kita ingin nak nyambut Hari Valentine tok juak padahal ari ya adalah ari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol.. sik kah kitak malu ditetak oleh agama lain..merayi kan sama ari kejatuhan saudara Islam kita di Sepanyol..sepatutnya kita rasa malu bila kita sama2 gago dengan cdak agama lain yang merayi kan ari ya.

Coba tanyak dirik masing2, Udah berapa jauhkah kitak mengayunkan langkah memuja-mujakan Valentine Day tok ? SEHARUSNYA kita Sedar mulai saat tok sak jangan sampay terperosok lebih jauh lagi. Sik perlu kita irihati dan cemburu dengan upacara dan bentuk kasih sayang agama lain. Bukankah Allah ya Ar Rahman dan Ar Rohim. Bukan gak sari ya kita ngada kasih sayang dan bukan juak setaun duak tapi untuk selamanya selagi kita masih benyawa. Dan bukan juak kasih sayang ya dibungkus dengan hawa nafsu. Tapi yang jelasnya kasih sayang dalam Islam lebih luas dari semua tok. Bahkan Islam menganjorkan kita supaya selalu berdoa sak kasih sayang antara anak dgn makbapak, antara laki dan bini serta juak sesama saudara akan berkekalan sampey ujung nyawa.

Tujuan mencipta dan mengungkapkan rasa kasih sayang antara manusia di pesada bumi tok nanglah bagus. Tapi bukan diucap seminit untuk sari dan sari untuk setahun. Dan bukan juak bereti kita harus berkiblat dengan Valentine seolah-olah kita meninggikan ajaran lain di atas Islam. Islam diutuskan pada umatnya dengan memerintahkan supaya berkasih sayang dan menjalinkan persaudaraan yang abadi di bawah naungan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang. Bahkan Rasulullah s.a.w. bersabda :' Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga ia cinta kepada saudaranya seperti cintanya kepada diri sendiri'
Udah jelas dah bahwa Valentine bukan besumber dari Islam, melainkan besumber dari rekaan pikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja. Oleh sebab yalah, sebagay umat Islam harus berpegang dan berpandukan pada ajaran Islam. Firman Allah swt dalam ayat 120 Surah Al Baqarah :' Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah : Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya). Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu '

Ada juak Hadis Rasulullah s.a.w:' Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu'.Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :'Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi'.

Ahir kalam....apakah kitak masih mok juak terekot-ekot cdak non-muslim nyambut ari tesebut ya....sik ada guna nasehat dan pengajaran mun minda kitak sikmok juak bepikir pasal hal tok...sebab yalah..mulai saat tok..pikirlah...'tepok dada tanyaklah minda'..!!!!!

11 comments:

WhiteTulip said...

mena kata kitak yaa...negara kita nang mengagung2kan Vday ya..kamek bergerek juakk..sikda celeb benda ya..sik pernah gikk..gik ngenang kes umat Islam kenak tumpas..iman kamek sik lah tebal ney..p kita tok sebagai umat islam,mun kita sik ngekot n bencik ngn benda gia,kita maseh gik briman...betol x mak?

Zatil said...

Yalah tek Mak Ross...mek nang sik lalek ngan V-day tok. Sik penah nyambut pun. Ulangtahun yang mek celebrate, besday kamek ngan famili ngan anniversary makbapak mek jak.

Audio said...

Panjang juak di krepak kitak Ross hoh ehek. Apapa pun, nang bagus info tok bagi adik2 yang siktauk pasal pengertian sebna valentine tok. Kamek nang sik nyambut hari valentine tok. Ermm masa mekduak Katie Whitetulip dating pun sik penah nyambut valentine ya koh. Even masa dating ngan Zatil pun mekduak sik penah nyambut hari valentine ya ehek XD

MakModen said...

v-day tok sebenarnya pakey sidak capitalist mengaut keuntungan juak.. sebab ya daknya menyebarkan 'suasana' valentine.. not so much for the sejarah.. but untung bisnes... bagus info tok.. mek tauk nama valentine nama paderi, ada nenga tentang valentine hari kejatuhan umat islam di spain.. tapi kak baca tulisan kitak bok mek bena2 paham sejarah nya... hehe..

little people items said...

nak kureng pekdah ..nang benar nang benar..
setuju..setuju...

FaDLi said...

setiap kali Valentine tek, ada la dpt email nok sama.... pasal benda tok... hahaha... kamek nang sik penah celebrate valentine...

yg penting b4 gi keja ka, b4 tido ka... kita padah jak I LOVE U ngan urang kita luv laa....kannnn

Kelebar Malam said...

ish..ish..ish..nasib juak aku maca posting tok. mun sik, gago juak aku meli hadiah balentain nok dijual cina tepi jeraya..

Ms Tikot's said...

Hehe..Kita sebagai umat islam nang x patut celebrate Valentine Day. Tapi kinek tok, byk org kita tok x tauk agik, nak nie halal & haram + betul & x betulnya. Dah tauk pun buat x tauk jak...

uncleawang said...

Panjang kerepak kita ya...hehehe.
V day cina jual florist yang untung!!!

DrSam said...

salam,
menjadi tanggungjawab kita untuk menyebarkan kebenaran. Yang jahil perlu dididik dan difahamkan pengertian sesuatu itu.

ross said...

sorilah kitak suma..lambat kmk balas komen kitak ctok..gago gilak koh..

white tulip & zatil:
baguslah mun kitak sik nyambut ari-V ya..mun dipikir nang xda pa2 untung, bila kita dah tauk erti ari ya, diat cdak cina jual bunga tepi jeraya rasa nak manas juak nangar bah..seolah2 cdaknya merayikan kekalahan saudara Islam kita bah..bukannya merayikan ari kasih syg..

Audio ; besa lah mun 'mak' dah ngerepak.. tauk panjang berjela...iboh dieran koh, nang suka nak ngajar juak bah.

Mak moden:..alhmdllh..beguna juak info camtok kay nambah pengetahuan kita sama2..

little people items:..sama2 setuju kita koh..!!

Fadli:..menar padah kitak ya, ari2 bah kita madah rasa syg ya..sampey lejuk pun xhal nak owh..

kalebar malam:..nasib bait tek kitak maca dolok..mun dakkah rugi merik duit ngan cdak cina ya..

Ms Tikots:..besalah bila jenis manusia mcm ya rasa dirik moden..lupaklah ngan larangan ajaran agama..rugi besar !!!

UncleAwang:..ney dak nak panjang krepak ari ya tek..mun sik gia nemiak tok kurang paham koh..

DrSam :...memang benar dan tepat sekali, kita sebagai manusia harus saling mengingati dan memberikan ilmu pengetahuan pada sesiapa yang kurang ilmunya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails