Saturday, February 14, 2009

Ibuku Yang Pembohong!!

tok kamek nang suka 'kupi n pes' dari blog kawan (kali tok dari blognya si Pujangga Asmara) ..kedong isik post nya bagus, bab ya kamek nak kongsi sama olahan seorang Ibu yang berkorban..sampey nya sanggup jadi 'pembulak' ..gitok ceritanya...

(Jangan Salah Sangka.. Itu Cuma Tajuk.. Ianya Tiada Kena Mengena Dengan Diriku.. Isi Yang Aku Cuba Sampaikan Ada Dibawah.. Aku Mendapat E-mail Ini Dari Seorang Rakan.. Sila Baca Sehingga Habis Dan Tinggalkan Komen Anda.. Sekian..)

......Memang Sukar Untuk Orang Lain Percaya, Tapi Itulah Yang Berlaku. Ibu Saya Memang Seorang Pembohong!! Sepanjang Ingatan Saya Sekurang-Kurangnya 8 Kali Ibu Membohongi Saya. Saya Perlu Catatkan Segala Pembohongan Itu UntukDijadikan Renungan Anda Sekalian.Cerita Ini Bermula Ketika Saya Masih Kecil. Saya Lahir Sebagai Seorang AnakLelaki Dalam Sebuah Keluarga Miskin. Makan Minum Serba Kekurangan. KamiSering Kelaparan. Adakalanya, Selama Beberapa Hari Kami Terpaksa MakanBerlaukkan Ikan Masin Dikongsi Satu Keluarga. Sebagai Anak Yang Masih Kecil,Saya Sering Saja Merungut. Saya Menangis Mahukan Nasi Dan Lauk Yang Banyak.Tapi Ibu Cepat Memujuk. Ketika Makan, Ibu Sering Membahagikan BahagianNasinya Untuk Saya. Sambil Memindahkan Nasi Ke Mangkuk Saya, Ibu Berkata :"Makanlah Nak Ibu Tak Lapar." *PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA*

Ketika Saya Mulai Besar Ibu Yang Gigih Sering Meluangkan Waktu SenggangnyaUntuk Pergi Memancing Di Tali Air Berhampiran Rumah. Ibu Berharap Dari IkanHasil Pancingan Itu Dapat Memberikan Sedikit Makanan Untuk Membesarkan KamiAdik-Beradik. Pulang Dari Memancing, Ibu Memasak Gulai Ikan Yang Segar DanMengundang Selera. Sewaktu Saya Memakan Gulai Ikan Itu, Ibu Duduk DisampingKami Dan Memakan Sisa Daging Ikan Yang Masih Menempel Di Tulang DaripadaBekas Sisa Ikan Yang Saya Makan Tadi. Saya Sedih Melihat Ibu Seperti Itu..Hati saya Tersentuh Lalu Dengan Menggunakan Sudu Saya Memberikan Ikan ItuKepada Ibu. Tetapi Ibu Dengan Cepat Menolaknya. Ibu Berkata : "Makanlah Nak,Ibu Tak Suka Makan Ikan." *PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA*

Di Usia Awal Remaja, Saya Masuk Sekolah Menengah. Ibu Pergi Ke Kedai DenganMembawa Sejumlah Penyapu Lidi Dan Kuih-Muih Untuk Menyara PersekolahanSaya, Abang Dan Kakak. Suatu Dinihari Lebih Kurang Pukul 1.30 Pagi SayaTerjaga Dari Tidur. Saya Melihat Ibu Membuat Kuih Dengan Beremankan SebuahPelita Di Hadapannya. Beberapa Kali Saya Melihat Kepala Ibu TerhanggukKerana Mengantuk. Saya Berkata : "Ibu, Tidurlah, Esok Pagi Ibu Kena PergiKebun Pula." Ibu Tersenyum Dan Berkata : "Cepatlah Tidur Nak, Ibu Belum Mengantuk Lagi." *PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA*

Di Hujung Musim Persekolahan, Ibu Meminta Cuti Kerja Supaya Dapat MenemaniSaya Pergi Ke Sekolah Untuk Menduduki Peperiksaan Penting. Ketika Hari SudahSiang, Terik Panas Matahari Mulai Menyinari, Ibu Terus Sabar Menunggu SayaDi Luar Dewan. Ibu Seringkali Saja Tersenyum Dan Mulutnya Terkumat-KamitBerdoa Kepada Illahi Agar Saya Lulus Ujian Peperiksaan Ini Dengan Cemerlang.Ketika Loceng Berbunyi Menandakan Ujian Sudah Selesai, Ibu Dengan SegeraMenyambut Saya Dan Menuangkan Kopi Yang Sudah Disiapkan Dalam Botol YangDibawanya. Kopi Yang Kental Itu Tidak Dapat Dibandingkan Dengan Kasih SayangIbu Yang Jauh Lebih Kental. Melihat Tubuh Ibu Yang Dibasahi Peluh, SayaSegera Memberikan Cawan Saya Itu Kepada Ibu Dan Menyuruhnya Minum. Tapi IbuCepat-Cepat Menolaknya Dan Berkata : "Minumlah Nak, Ibu Tak Haus!!"*PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT*

Setelah Pemergian Ayah Kerana Sakit, Iaitu Selepas Saya Baru Beberapa BulanDilahirkan, Ibulah Yang Mengambil Tugas Sebagai Ayah Kepada Kami Sekeluarga.Ibu Bekerja Mengambil Upah Di Kebun, Membuat Penyapu Lidi Dan MenjualKuih-Muih Agar Kami Tidak Kelaparan. Tapi Apalah Sangat Kudrat Seorang Ibu.Kehidupan Keluarga Kami Semakin Susah Dan Susah. Melihat Keadaan KeluargaYang Semakin Parah, Seorang Pakcik Yang Baik Hati Dan Tinggal BerjiranDengan Kami, Datang Untuk Membantu Ibu. Anehnya, Ibu Menolak Bantuan Itu.Jiran-Jiran Sering Kali Menasihati Ibu Supaya Menikah Lagi Agar Ada SeorangLelaki Yang Akan Menjaga Dan Mencarikan Wang Untuk Kami Sekeluarga. TetapiIbu Yang Keras Hatinya Tidak Mengendahkan Nasihat Mereka. Ibu Berkata :"Saya Tidak Perlukan Cinta Dan Saya Tidak Perlukan Lelaki Untuk Menyara Kami." *PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA*

Setelah Kakak Dan Abang Habis Belajar Dan Mula Bekerja, Ibu Sudah Pun Tua.Kakak Dan Abang Menyuruh Ibu Supaya Berehat Sahaja Di Rumah. Tidak PayahlahLagi Bersusah Payah Dan Bersengkang Mata Untuk Mencari Duit. Tetapi IbuTidak Mahu. Ibu Rela Pergi Ke Pasar Setiap Pagi Menjual Sedikit Sayur UntukMemenuhi Keperluan Hidupnya. Kakak Dan Abang Yang Bekerja Jauh Di Kota BesarSering Mengirimkan Wang Untuk Membantu Memenuhi Keperluan Ibu, PunBegituIbu Tetap Berkeras Tidak Mahu Menerima Wang Tersebut. Malahan Ibu MengirimBalik Wang Itu Dan Ibu Berkata : "Jangan Susah-Susah, Ibu Ada Duit." ?* PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM*

Setelah Tamat Pengajian Di Universiti, Saya Melanjutkan Lagi Pelajaran KePeringkat Sarjana Di Luar Negara. Pengajian Saya Di Sana Dibiayai SepenuhnyaOleh Sebuah Syarikat Besar. Sarjana Itu Saya Sudahi DenganCemerlang, Kemudian Saya Pun Bekerja Dengan Syarikat Yang Telah MembiayaiPengajian Saya Juga Di Luar Negara. Dengan Gaji Yang Agak Lumayan, SayaBerhajat Untuk Membawa Ibu Menikmati Penghujung Hidupnya Di Luar Negara.Pada Pandangan Saya, Ibu Sudah Puas Bersusah Payah Untuk Kami. HampirSeluruh Hidupnya Habis Dengan Penderitaan, Eloklah Kalau Hari-Hari TuanyaIni Ibu Habiskan Dengan Keceriaan Dan Keindahan Pula. Tetapi Ibu Yang BaikHati, Menolak Ajakan Saya. Ibu Tidak Mahu Menyusahkan Anaknya Ini DenganBerkata : "Tak Payahlah, Ibu Tak Biasa Tinggal Di Negara Orang." *PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH*

Beberapa Tahun Berlalu, Ibu Semakin Tua.. Suatu Malam Saya Menerima BeritaIbu Diserang Penyakit Kanser. Ibu Mesti Dibedah Secepat Mungkin. Saya YangKetika Itu Berada Jauh Diseberang Samudera Terus Segera Pulang UntukMenjenguk Ibunda Tercinta. Saya Melihat Ibu Terbaring Lemah Di KatilHospital Setelah Menjalani Pembedahan. Ibu Yang Kelihatan Sangat Tua,Menatap Wajah Saya Dengan Penuh Kerinduan. Ibu Menghadiahkan Saya SebuahSenyuman Biarpun Agak Kaku Kerana Terpaksa Menahan Sakit Yang MenjalariSetiap Inci Tubuhnya.. Saya Dapat Melihat Dengan Jelas Betapa SeksanyaPenyakit Itu Telah Memamah Tubuh Ibu Sehingga Ibu Menjadi Terlalu Lemah DanKurus. Saya Menatap Wajah Ibu Sambil Berlinangan Air Mata. Saya Cium TanganIbu Kemudian Saya Kecup Pula Pipi Dan Dahinya. Di Saat Itu Hati Saya TerlaluPedih, Sakit Sekali Melihat Ibu Dalam Keadaan Seperti Ini. Tetapi Ibu TetapTersenyum Dan Berkata : "Jangan Menangis Nak, Ibu Tak Sakit." * *PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN*

Setelah Mengucapkan Pembohongan Yang Kelapan Itu, Ibunda Tercinta Menutup Matanya Untuk Yang Terakhir Kali....

PA : Ape Pendapat Korang? Aku Berterus Terang, Apabila Membaca Email Ini, Air Mataku Memang Mengalir Laju.. IBU!!!.... Maafkan Aku... Banyak Dosa Aku Padamu.. Sesungguhnya Kasih Sayang Dan Juga Jasanya Memang Tak Akan Terbayar Oleh Anda Sendiri... Sedari Mengandungkan Kita, Menyusukan Kita Dan Juga Membesarkan Kita Sehingga Dewasa.. Kasih Dan Sayangnya Tidak Pernah Luntur.. Sayangi Dan Hargailah Mereka.. Bagi Yang Tidak Mempunyai Ibu Lagi, Berdoalah Agar Mereka Dicucuri Rahmat Dan Sentiasa Bahagia Di Sana Bersama-Nya.. Amin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails