Wednesday, February 18, 2009

jangan ngecik ati urangtua...

Apakah cara tebait untuk kita mohon maap dengan makbapak selepas kita betengkar dengan cdaknya sampey ngecik ati dan perasaan terutamanya ibu/mak sedangkan kita sik beniat nak molah macam ya?

JAWAPAN:
Wajib segera mohon maap daripada mak bapak kita apabila kita rasa bedosa dengan cdaknya. Firman Allah dalam surah al-Israk, “Dan Tuhanmu telah menetapkan janganlah kamu menyembah selain Allah dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa... dan janganlah kami katakan kepada kedua-dua mereka perkataan ‘ah’.” (al-Israk: 23)

Sekiranya kitak ada sesuatu pekara yang ingin dijelaskan, carik masa dan waktu yang sesuey, bila nerangkan dengan mak bapak gunakan lah bahasa yang sik nyinggung perasaan cdaknya.. bekelakar lah dengan cara lembut dan jangan sesekali coba nak negakkan kebenaran dikpun, walopun nang menar kita besalah ataopun sik..sik rugi kita ngalah dirik dgn urangtua kita.. mintak lah maap kerna Kita takut klak samada kita atau mak bapak ninggal dunia sebelom kita sempat mohon ampun maap daripada cdaknya.

Cara tebait untuk mintak maap adalah dengan mok ngakuk kesalahan kita dan mohon maap dengan ikhlas. Kita perlu hormat mak bapak kita dalam pebualan seharian dengan cara sik ngangkat/ninggi sora dan juak kita sik patut membelakangi mereka dalam apa2 pekara juak sebelom mintak izin lebih dolok dari cdaknya. Kita hendaklah selalu doakan kesejahteraan cdaknya di dunia mahupun di akhirat. Selagik mak bapak kita ada kat dunia tok, hormati dan sayangilah cdaknya...sebelum ajal menjemput mereka...

7 comments:

Khairul Onggon said...

semuanya benar2 belaka kak ross.. jgn jadi anak derhaka owh..

x said...

Betul ya...bagus maap cepat-cepat daripada nyesal dudi ari.

bunga said...

mena kata kitak ya,mak..kamek pun sik mok jadi anak derhaka..huhu..

Khaisya said...

mak, giney ngan kmk tok owh..kmk sik penah nyakit ati mak bapak..tp nektok kmk ingin mdh sesutau ngan sidak..tp siktauk mok mulakan mcmney..hmm..

mytravellicious said...

sedeh indah ku tek ngan entry tok...entry pasal makbapak ku nang emotional sikit...sik tauk kenak... home sick kali...

irbika said...

manusia sentiasa terlupa... bila tersedar segeralah bertaubat... mak...ayah...ampun...lama sik balit nengok kitak duak eh...

Kelebar Malam said...

kasih ibu membawa ke syurga,
kasih ayah hingga ke hujung nyawa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails