Friday, February 27, 2009

senarai dosa-dosa besar

1. Syirik (secara sik sedar pun ada...tapi bila dah slalu....jadi laa DOSA BESAR)

2. Membunuh Manusia

3. Sihir

4. Ninggal Semayang (yang slalu dipolah oleh manusia)

5. sik ngeluarkan Zakat

6. sik Beposa (yang selalu di kejakan)

7. sik ngerjakan Haji Walopun mampu

8. Derhaka pada Ibu Bapak (yang selalu di lakukan)

9. Memutuskan Silatulrahim

10.Bezina (individu tertentu)

11.Homosex

12.makan Riba

13.makan Harta Anak Yatim

14.Mendustakan Allah S.W.T dan Rasul

15.Lari dari Medan Perang

16.Sombong (yang selalu di lakukan)

17.Saksi Palsu

18.minum Arak(individu tertentu)

19.Pemimpin Yang Penipu dan Kejam

20.Bejudi (yang slalu dilakukan-secara sik sengaja)

21.Menuduh orang baik melakukan Zina

22.Menipu harta rampasan Perang

23.Mencuri

24.Merompak

25.Sumpah Palsu

26.Belaku Zalim

27.Pemungut cukai yang Zalim

28.Makan dari kekayaan yang Haram (skim2)

29.Bunuh Dirik

30.Bebulak (yang selalu di lakukan)

31.Hakim yang sik adil

32.merik dan makan Rasuah

33.pompuan yang menyerupai Lelaki (dah banyak)

34.sik Cemburu

35.jadi Cina Buta

36.sik bersi dari Hadas kecil

37.RIAK Mempamerkan Dirik (yang selalu di lakukan)

38.Ulamak Dunia (jahat)

39.Khianat (yang selalu di lakukan)

40.ngungkit- Ungkit Pemberian (yang selalu di lakukan)

41.Mangingkari Takdir

42.suka ncarik Kesalahan Orang lain (yang selalu di lakukan)

43.Menabur Fitnah (yang selalu di lakukan)

44.Mengutuk Umat Islam ( HARI-HARI)

45.suka ingkar Janji (individu tertentu)

46.Percayak dengan Sihir dan Nujum

47.Derhaka pada Suami (amalan isteri)

48.Gambar pada Baju (hari-hari)

49.nampar2 pipi dan meratap bila tekenak bala

50.ngganguk Orang lain (hari-hari)

51.Bebuat Zalim tehadap yg lemah

52.Menggangu Tetangga

53.Menyakiti dan Memaki Orang Islam

54.Derhaka kepada Hamba Allah S.W.T dan nggangap diriknya bait

55.Melabuhkan Pakaian

56.Lelaki yang makey Sutera dan Emas

57.Hamba Lari dari Tuan

58.Sembelihan Untuk Selain Dari Allah S.W.T

59.Menjadi Pak Sanggup

60.Bedebat dan Bemusuh

61.Enggan Memberi Kelebihan Air

62.ngurangkan Timbangan

63.Merasa Aman Dari Kemurkaan Allah S.W.T

64.Putus Asa Dari Rahmat Allah S.W.T

65.ninggalkan Sembahyang Berjemaah (hari-hari)

66.ninggalkan Sembahyang Jumaat (setengah individu jgn lebih 3 kali dah laa.....idea dan fatwa bodoh)

67.Mengurangi Wasiat

68.Menipu (Hari-hari)

69.Mengintip Rahsia dan Membukak Rahsia Orang Lain

70.Mencela Nabi dan Sahabat

6 comments:

Si Penconteng said...

Apa maksud nok nomo 41 ngan nomo 55 ya o, Mak Ross?

khairul onggon said...

nang banyak owh... ya Allah ampunknlah aku...

dukunlintah plk said...

apa maksud no 34?

ross said...

sipenconteng... nak nomor 41 ya madah tek macam ktk sik pecayak apa yg dah tejadi ngan ktk tek bukannya takdir tapi kebetolan atao disengajakan. n nak nomor 55 ya...lebih kepada hal kebersihan juaklah..bayang jak kitak mun ktk makey sloar panjang kaki sampey nyapu lantey, tambahan juak mungkin timbul rasa riak dan sombong ngan pakaiannya..bab ya Islam tok nyuruh besederhana slalu..(eh susah juak nak jadi 'cikgu' kat ctok nerang cara alus)..

Khairul onggon..Amin !!!....udah insaf dah..

dukunlintah...slalu cdak madah mun cemburu ya tanda sayang..jadi mun bila dah sik cemburu..dah ilanglah perasaan sayang urg ya dgn pasangan (lebih kepada sidak laki bini lah)..masing2 bak lowan dikpun..nak laki kedirik.nak sibini pun bak kisah nya pun..sebab kan sikda rasa cemburu tek. sibini/silaki nandah jaklah pasangannya molah maksiat..sbb yalah mesti kita ada juak rasa cemburu drp sikda..tapi mun dah cemburu gilak xjuak bole.

seni said...

saya dari Malaysia,, saya mau tau no 30 bebulak tu ape??

kak_ross said...

'bebulak' tu cakap sarawak membawa maksud berbohong....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails