Friday, February 27, 2009

benikah ataopun jadi lalo...

Mungkin kitak penah ditanyakan solan oleh kawan atopun keluarga kitak, “Kenak masih blom nikah lagik?” Maka kambohlah cdak yang telalu sensitip dengan solan macam tok lebih-lebih lagik cdak ompuan. Jawapan yang lazim diberik adalah, “blom ada jodoh lagik..” atao kadang-kadang, "Belom ada rezeki lagik.." Ada juak merik jawapan, "Nak bantu keluarga lok.." mungkin lepas tok kitak ada jawapan yang lebih sesuay.

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah ketetapan Allah s.w.t. suma qada dan qadar seseorang ya dah tercatit sejak awal terciptanya kalam sampey tiba ari kiyamat dan tetulis di Lauh Mahfudz, sebab sejak diciptanya kalam, Allah firman kepadanya dalam hadith qudsi riwayat Bukhari dan Muslim : "Tulislah", Dia (kalam) bertanya : "Wahai Rabb-ku, apa yang harus aku tulis?" Allah befirman : "Tulislah segala sesuatu yang terjadi". Kemudian dia (kalam) menulis segala sesuatu yang tejadi sampay ari kiamat. Lalu Allah perintahkan Malaikat untuk menulis empat pekara iaitu ajal, rezeki, amal, celaka atau beruntung.

Menurut Ulama' Ahli Sunnah yang dimaksud rezeki ya temasok rezeki zahir dan rezeki batin. Dan rezeki batin adalah jodoh. Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin pernah juak menghuraikan pekara yang sama. Mun sebab miskin ataopun sikda duit, ya bukan pesoalan utama. Allah menjanjikan suatu petolongan kepada orang yang ingin benikah, dalam surah an-Nur ayat 32 Allah berfirman yang bermaksud : “Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan karunia-Nya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”.

Rasulullah S.A.W menguatkan janji Allah ya dengan sabdanya yang bemaksud : "Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah karena ingin memelihara kehormatannya” . (Hadits Riwayat Ahmad 2 : 251, Nasa’i, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits No. 2518, dan Hakim 2 : 160 dari shahabat Abu Hurairah radliyallahu ‘anhu).

Jodoh kita dah pun ditentukan oleh Allah. Bila Allah menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, dah tentulah halangan ya adalah “sesuatu yang tebaik”, kerana Allah Maha Mengetahui. Dan bila Allah dah mutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bemakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Jadi, toklah jawapan yang kita carik dan kitak jawab bila ada urang yang betanyak pasal nikah kawen. Mun lepas tok, bila disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “Kenak masih belom benikah lagik?”, jawapan yang sesuey adalah, “Semua ya adalah rahmat dari Allah swt .” Wallahu’alam.....selagik kita sik membencik hal penikahan ya sikpa, sebab bencik pasal nikah ya seolah-olah bencik sunah nabi...jadi bila kitak udah ada calon tapi blom juak sampey jodoh, sabar jak lok..tapi bagi yang lom ada calon, berusahalah encariknya...mun dah takdir jadi 'LALO'...apaboleh buat..suma ya udah tetulis dalam kalam masing-masing..

6 comments:

Kelebar Malam said...

mun dah jodoh, ibohkan di sisi langit di alam bunian pun akan bertemu..

Audio said...

Mek simok jadi LALO juak eh. Taun tok mesti mek nikah juak ehek XD

dukunlintah plk said...

mun ada urg betanyak gik soalan bonos tok pas tok.. ku print jak article kitak tok nak.. hehe..

Si Penconteng said...

Ah, ahernya terjawab juak persoalan kamek lamak tok. Hehehe.

Nur68 said...

suka maca kerepak kitak tok....:)

ross said...

kelebar malam :....menar kata kitak yakoh..mun dah jodoh sik kesiney2....jadi juak ahernya.

Audio :..takut ndah jak ktk jadi lalo...nak nikah lam taun tok juakkah...bagus lah..dah ada calonkah lom..mun blom klak kmk carik ngan ktk..k..hehe..

dukunlintah :..aoklah sonang jak bah...saknya maca info tok..sik ngepak mulut jawab solan bonus ya owh...

sipenconteng :..yah..yah...yah..senang ati dah ktk.. udah ada jawapan nak k jawab solan bonus juak lah tok.

Nur68 :..eh..lamak dah sik nengar kabar kitak ..siney ilang lamak tok tek..makaseh lah..yalah dtg slalu kat 'umah log' mek tok pat nengar krepak kmk..k.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails