Friday, March 13, 2009

9 jenis anak setan..

Dari Umar al-Khattab r. a, nya madah ada 9 jenis anak syaitan kat alam tok :

1. Zalituun
Dudok kat pasar/keday. Tugasnya ngoda manusia supaya ilang sipat jimat cemat. Sak manusia suka bebelanja besar dan suka meli barang-barang yang sebenarnya sikda diperlukan gilak.

2. Wathiin
Berada diantara orang yang mendapat musibah supaya manusia tesebut besangka buruk tehadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya sik pedulikan rakyat. Sampey sidaknya leka dan beseronok dengan kedudukan/kekayaan lalu ngabaikan kebajikan rakyat dan sikmok ndengar nasihat para ulamak.

4. Haffaf
Bekawan bait dengan kaki botol. Suka dekat dengan orang yang slalu berada di tempat-tempat maksiat (cth nya : disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman arak).

5. Murrah
Merusakan dan melalaykan ahli dan orang yg sukakan muzik sampey lupak pada Allah. Cdak nya dianyut dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
Dudok dekat bibir mulut manusia supaya suka mempitnah, begosip, ngumpat dan apa jak penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
Dudoknya kat pintu rumah kita. Mun sik berik salam waktu nak masuk ke rumah, Daasim akan betindak supaya belaku keruntuhan rumahtangga dan nyebabkan laki-bini bercerey-berey, laki yang betindak kasar dan ganas, mukol bini nyebabkan si bini tok ilang petimbangan lalu nuntut cerey, anak-anak didera dan macam-macam gik bentuk kemusnahan dalam umahtangga.sebab yalah agama slalu ngajar kita bila masuk ke rumah baca Bismillah..dan berik salam walopun masuk umah dikpun...sik salah kan..!!

8. Walahaan
Nimbulkan rasa was-was dalam dirik manusia khususnya masa amik wuduk dan dalam semayang, dan juak dalam amal ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang nyembah api/matahari.

7 comments:

Unknown said...

Seronok juak baca kerepak kitak tuk!!!Terima Kasih ngan kitak..banyak juak ilmu baru kamik dapat...nasib sytan blogger sik ada?
Have a wonderful weekend.

dukunlintahplk said...

kacak layout baru blog kitak tok.. bnyk info baru dpt dr ktk.. tks.

Faizal n Fashitah said...

Baruk la nyaman mek mukak blog kitak tok koh. Salu mesti "cannot open the requested website bla bla".. XD

kak_ross said...

uncleawang....makasih lah sbb suka juak nengar kmk ngerepak kat ctok...aok owh..nasib juak sytan blogger xda..mun ada nak kah kamboh kita blogger lain diaro nya..hehe..

dukunlintah..makseh..yalah biuk juak mata nangar background nak lamak ya..slalu ada problem jak bah..tok ada juak sejuk mata nangar nak 'ijo' gitok.

Audio:..yah !! tedahnya lok, slalu ada problem mukak blog kmk tok, kinek tok x juak susah nak owh..aoklah..mun gia jgn malas ngabas mek kat ctok sambil2 nengar kmk ngerepak.

bunga said...

nang slalu lah kamek tok tergoda oleh si zalituun ngan Massuud yaa..huhu..

kak_ross said...

whiteTulip :..perasan juak ktk tek nakney 'geng' yang slalu ngaco ..bait2 eh..jgn tegoda dgn asutan cdak tok..yalah mok dilawan napsu dan rasa mun nak bebeli brg ngan nak begosip tok..sebenarnya cdak tok ahli kay mantuk 'nambah dosa' jak..bab yalah mok dielak juak. Mudahan kurang dosa dan betambah pahala kitak..Amin.

Unknown said...

cik not,mun ktk maok,kelak aku molah jak ngan ktk,berik password ngan username blogspot ktk ,kak ya aku ada banyak template blogspot,mun mauk kelak aku nukar sekali....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails