Tuesday, March 10, 2009

sapa maok tetap awet mudak slalu...

1. Sejurus bangun tido (bangun pagi jak tok, bukan bangun tengahari ato bangun petang), sebelom mandik dan berus gigi, minum aik suam dan tandah lok dalam mulut (beh kurang 10 saat) sambil beselawat 3 kali, baruk ditelan. Aik liur basik kita ya ada enzim yg boleh jadi ubat. pas ya boleh amalkan petua Rasulullah s.a.w, minum segelas aik suam campur sikit madu. Madu penawar bemacam penyakit.

2. Lepas ekot petua no.1 di atas ya, urutkan muka dengan aik dari debah daguk sampey ke daie diiringi selawat 3 kali juak. Tapi ingat, dari debah ke atas jak, mun dari atas ke debah orangtua madah makin cepat bekedut.Amalkan setiap ari.

3. mun ikut petua orang2 tua, amalkan bangun pagi dan mandik embun. sapukan embun dari ujung daun ke muka, rambut dan kulit badan. Aik embun tok banyak khasiatnya. Insya Allah muka ktk akan berseri , badan sihat serta tetap awet mudak. Tapi mun diam kat bandar cney nak cari air embun? Pandai2 lah kitak pun, ok!

4. Baca ayat 35 - 38 surah Al-Waqiah dalam ati tiap kali mok mandik...curahan pertama, mulakan dari palak. Tapi mun mandi makey shower, bacalah masa mula2 nak mandik.

5. tiap kali lepas semayang subuh, amalkan baca surah Yusuf, pas ya minum aik suam tiga teguk jak. Amalkan dengan jujur dan ikhlas. Insya Allah wajah kitak akan lebih mudak dari umo sebenar.

6. tiap kali berias depan cermin, bacalah doa nangar dirik di cermin, pas ya baca selawat di kedua tapak tangan dan sapukan ke muka sambil beniat dalam ati supaya dikacakkan wajah macam Nabi Yusuf a.s. Amalkan setiap pagi.

7. Amalkan motong kuku atau rambut pada ari2 yg bagus macam ari senin, hamis dan Jemat. Amalkan juak nanam kuku/rambut yg dipotong ato gugur tadik. Orang kinek tok kebanyakannya sukati muang jak merata tempat. Nak motong kukupun ada petuanya, bukan sukati2. Petua motong kuku menurut Imam an-Nawawi; sunat motong kuku bemula dari tangan kanan kemudian tangan kiri, motong kuku kaki kanan kemudian kaki kiri.

Sunat motong kuku bemula jarik tangan kanan keseluruhannya bemula dari jarik telunjuk sampey jarik kecik pas ya baruk ibu jarik, kemudian tangan kirek mula dari jarik kelingking sampey ibu jarik. mun kuku kaki tek, bemula kaki kanan daripada jarik kelingking sampey ke ibu jarik, pas ya kaki kirek tek daripada ibu jari sehinggalah ke jarik kelingking.

mun bagi cdak yg dah bekahwin ya , bagus mun kuku dipotong oleh pasangan masing2…tok akan lebih mengeratkan hubungan suami isteri…! Rumahtangga yg bahagia pun penyebab kpd awet mudak.

8. banyak agik petua2 lain sebenarnya. Antaranya senyum slalu, jangan burok ati, behenti makan sebelum kenyang, rajin makan ulam-ulam, jangan merokok, dsb. Paling penting jangan tinggal semayang. Sebabnya selain memang diwajibkan, air wudhu’ yg tekena muka kita 5 kali sehari yalah pencuci muka paling bekesan pakey penyeri wajah kita…dan juak ati kita.

Ada kebenarannya.!!!!!!!!!!!

5 comments:

CT Delima said...

emm..ross dulu2 time dok kg selalu gak gi cari embun kat pokok2..tapi dah dok kl ni payah nak jumpa embun kan..tapi alhamdulillah lah kan..muka ct ni ada gak awet muda hehehe..

ross said...

yelah , kalau dah kat bandar tu cari yang kat atas atap je..hehe.. (tu pun kalau ada)...tu lah tak rugi kalau amalkan petua2 org lama ni..biar org kata wajah kita masih muda, padahal umor dah hampir setengah abad..tu jadi kebanggaan gak ya..tahniah CT kerana perasan diri masih tetap awet.

dukunlintah plk said...

mek part minum aik mati ngan aik + madu nang selalu.. tapi mun malam ya kotan malas lalu tidor sik berus gigi ney pat mok minum aik liur basik.. erkk ;p

Si Penconteng said...

Ada mek nengar tentang mandik embun tok. Pi sik penah ngamal. Pi nang mena, sine nak encarik embun? Ngumpul setadah tangan aek embun dah sekian, dek dek gik sebaldi k mandik.

ross said...

dukunlintah....yah, aik liur basik kesan dari sik berus gigi malam yalah lebih pekat..lebih bagus gik ya koh mun dibandin dgn kitak udah berus gigi mlm...lebih uhmmmmmmppppp nya...hehe..

sipenconteng..sik lah kakan gia gilak bila nyebut mandik mesti mok sebaldi juak..cukuplah nemu kat ujung2 daun, amik ckit main sapu2 jaklah ikut nak dipadah ya tek...sikboh terus nebez.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails