Tuesday, April 07, 2009

pakey renungan besama:




Janganlah kita nggantikan pekataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atao apa juak sekalipun dalam tulisan. Mun pekataan Assalamualaikum ya panjang gilak, cukuplah kita ganti dengan perkataan "Salam" sama makna dengan Assalamu'alaikum.

Besama lah kita padah ngan kawan2 yang slalu makey shortform A'kum dalam sms ataopun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan Yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Tok singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot" Maksud singkatan "A'kum"

Jadi start ari tok mun ada urang antar shortform "A'kum", kita pesankannya nguna "Salam" kerana salam adalah dari perkataan Assalamu'alaikum.

Mudahan dapat manfaatnya.

***NOTA:

Orang-orang Yahudi ngucapkan "Shalom" (yang bermaksud 'Selamat Sejahtera') bila berhubung sesama cdaknya. Perkataan tok adalah hampir serupa dengan "Salam" yang kita pakey. Cdaknya pun ngunakan perkataan "Amen" dalam doa, macam kita juak nggunakan "Amin". Tok sik bermakna kita niru cdaknya, tapi perkataan-perkataan ya pada asalnya nang diajarkan oleh Nabi Musa AS kepada Bani Israel. Kita juak mintak kerjasama pengguna-pengguna blog supaya sik nggunakan perkataan "A'kum" atau "Akum" atau "Samekom" atau "Semekom" di sitok kerana semua ya adalah perkataan sia-sia. Gunakanlah perkataan "Salam" atau lebih lengkap lagi "Assalamu'alaikum"

2 comments:

Unknown said...

Salam,
Sebenar nya kamik tuk selalu guna 'SALAM' bila SMS,chating ngan galpren(sik dah bah).Bagus juak kita cita hal tuk..untuk renung-renung kan.
Terima Kasih.
Wow!!!!wajah baru blog kitak tuk..

Nizamdanial said...

Salam.Thanks for info. Kmk slalu juak make akum n salam bila bersms. Ari tok kmk tauk pasal akum ya. Mintak izin ktk kmk nak 'cited' entri kitak tok dlm entri kmk. TQ.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails