Tuesday, April 07, 2009

Bila nak pelok... yang aku suka pelok..

Untuk renungan seketika...

Sesungguhnya aku lahir dari rahim emak
Dari kecik sampey besar...yang mera aku adalah emak
Bila aus, yang nyusukan aku.. emak
Bila lapar, yang nyuapkan aku..emak
Bila kesorangan, yang slalu di sampingku.. emak
Emak madah, pekataan petama yang aku sebut.. Ma!

Bila bangun tido, aku cari.. emak
Bila nangis, orang petama yang datang ..emak
Bila nak bemanja.. aku dekati emak
Bila nak begesel... aku dudok sebelah emak
Bila sedih, yang ngibor ati ku hanya emak
Bila gaok, yang nganok aku ...emak
Bila merajuk... yang mujukku cuma..emak
Bila molah kesalahan... yang dolok negor aku..emak
Bila takut... yang nenangkan aku .. emak
Bila nak pelok... yang aku suka pelok..emak

Aku slalu teringatkan ..emak
Bila sedih, aku musti talipon... emak
Bila seronok... urang petama aku nak padah...emak
Bila tensen.. aku suka luah pada ..emak
Bila takut, aku selalu panggil.. "emaaaaaaakkk..!!! "
Bila sakit, urang yang paling bingong adalah ..emak
Bila nak exam, urang yang paling gago...emak
Bila merajuk, yang datang pujok aku juak.. emak
Bila buat hal, yang nganok aku dolok..emak
Bila ada masalah, yang paling riso.. emak
Yang masih pelok dan cium aku sampey ke ari tok....emak
Yang slalu masak makanan kesukaan aku...emak
Yang slalu nyimpan dan ngemaskan barang-barang aku... emak
Yang slalu ngerepak kat aku.. emak
Yang slalu muji aku.. emak
Yang slalu nasihat aku..emak
Bila nak nikah..
Urang petama aku padah dan tanyak...emak

Bila aku dah ada pasangan idup
Mun nak seronok... aku carik pasanganku
Tapi bila sedih... aku cari emak
Bila berjaya... aku ceritakan pada pasanganku
Tapi bila gagal... aku ceritakan pada emak
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Tapi bila beduka, aku peluk erat emakku
Bila nak melancong.. aku bawa pasanganku
Tapi bila sibok... aku antar anak ke rumah emak
Bila nyambut ulangtaun.. Aku hadiah bunga pada pasanganku
Tapi bila nyambut ari ibu...aku cuma dapat ucapkan 'Selamat Hari Ibu'
Slalu ..... aku ingat pasanganku
Slalu...... emak ingat kat aku
Bila-bila.....aku akan talipon pasanganku
Entah bila.....aku nak talipon emak ku
Slalu ...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emakku..!!!!!

Renungkan:

"mun ko udah habis belajar dan bekeja...boleh sik kau kirim duit untuk emak? Emak bukan nak banyak... lima puloh ringgit sebulan pun cukuplah".....Bederay aik mata aku ngenang pemintaan emak. Mun kinek tok mak maok lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi emak udah sekda. Aku sik bekesempatan lagik.. bukan lima puluh ringgit.. lima puluh sen pun sik sempat aku kirimkan!
Hanya yang mampu cuma ku sedekahkan Al-Fatihah, Al-Fatihah, dan Al-Fatihah...!!!

Maok kah kitak jadi macam ya..bila emak masih ada, sik sanggup nak bekongsi kesenangan dengannya, sak jak kita bahagia dengan anak bini/laki kita dengan kemewahan yang ada kinek tok...bila emak dah sekda agik di dunia baruk kitak nyesal...amiklah kesempatan tok sementara urangtua kita masih ada depan kita....bahagiakan cdaknya, bekongsilah kesenangan yang ada..kehadiran kita depan mata cdaknya pun udah cukup menyenangkan ati dan perasaan cdaknya...sayangi dan doakan kebahagian cdaknya seperti juak cdaknya sayang dan slalu bedoa untuk kita masa kita masih kecik dolok....

3 comments:

pulasperut said...

aku xleh tringt pasal mak aku, nant aku nangis.. sb byk kisah hitam yg aku buat mase mude2 dl.heheh.. tp kalo pasal ayah aku, lg lah mudah nak nangis.. tp alhamdulillah, aku dah buktikan kat diorang, aku dah btl2 brubah skang..

hpajb said...

alhamdulilah, sy masih ade mak. ayah je takde :(
sayang sgt2 kat die!!! hehehehe.

Si Penconteng said...

Jaik ati mek eh... Sedeh mek baca entri tok Kak...pi bes entri tok!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails