Friday, July 17, 2009

Bismillah-hirrahma-nirrahim





BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
......senang jak nyebutnya tapi kadangkala jadi susah menar bagi sebahagian urang nak ngamalnya dalam apa2 pebuatan seharian..mun di trenslet dalam bahasa melayunya bereti....'Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang'. Dalam hadis Rasullullah ada madah:

Barang sapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM sebanyak 21 kali sebelom tidur maka:

1. kita akan dihindari dari mati dalam keadaan tekejut/mendadak.
2. kita akan dihindari dari mati/bahaya tenggelam.
3. kita akan dihindari dan dilindungi dari bahya kebakaran.
4. kita akan dihindari dan dilindungi dari bahya rompakan..

Alkisah ada sorang isteri yang slalu maca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
tiap kali melakukan sesuatu keja, contohnya dalam mukak ato nutup dan ngunci pintu/lemari,naruh dan ngambik barang/apa2 jak benda, mukak dan makay pakaian, masok dan kluar rumah,nait dan turun dari kenderaan dll. Pokoknya nang slalu nya maca
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM pada tiap kali nak melakukan apa2 jak aktiviti.

Sampeylah kebiasaannya tok nyebabkan silakinya rasa sik cayak lalu ahernya telintas di pikirannya nak nguji isterinya tek...satu masa si laki tek meriklah seketol emas pada isterinya lalu madah: "Wahai isteriku, tok aku amanahkan emas padamu. Simpanlah bait-bait."

Lalu si isteri tek pun nerimaknya sambil ngucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan mukak lemari dengan ngucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM, menaruh emas tek dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM juak lalu nutup serta ngunci lemari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM agik.

Selang beberapa ari lepas ya, kebetulan si isteri sik ada di rumah,silaki tok pun ngambik emas tadik dari dalam lemari lalu dibuangnya ke laut.Lepas ya nya pun balit lah ke rumah dan bila isterinya pulang nya pun nyuruh isterinya ngambikkan emas yang diamanahkan nya beberapa ari sebelum tok.

Lalu si isteri pun masok ke dalam bilit dan dengan ngucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM nya pun mukak pintu lemari tempat nyimpan emas tersebut. Lalu diambiknya emas yang kebetolan masih dalam keadaan basah (air laut)lalu nyerahkannya pada lakinya tek.

Nangar jaknya emas ya tek basah si isteri pun jadi bingong lalu nanyak pada lakinya, tiba-tiba si suami pun besujud dan beristighfar lalu nyeritakan kejadian yang sebenarnya bahwa nya yang telah muang emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan si isteri dengan tujuan untuk mengetahui manfaat dari ayat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM.

Dari cerita di atas dapat kita diat kesaktian dari kebesaran kalimat
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM selain dari ya juak masih banyak lagi manfaatnya yang lain, seperti kita suma digalakkan untuk maca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM waktu kita nak ngambik ato ngantong pakaian di tempat pakaian, bait ya pakaian baru atopun yang udah kita pakey. Tujuan macanya adalah supaya pakaian tersebut sik digunakan oleh makhluk lain (golgn. Jin), tok dapat kita nangar bila jak kita makey pakaian tek kadang terasa gatal dan sik nyaman dipakey.. Nang besa lah kita padah tok disebabkan pengaruh lembab atopun sebagainya tapi pada hakikatnya pakaian ya tek udah dipakey oleh makhluk lain dengan cara cdaknya pun.

Keutamaan kalimat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM juak adalah bagus dibaca (sama dengan doa yg lainnya juak) masa nak melakukan hubungan fizikal dengan pasangan masing2, sebab mun sik dibaca tanpa disedari, pasangan ya sebenarnya melakukan hubungan fizikal dengan golongan jin. Mungkin tok sik masuk akal pikir kitak, tapi tok nang ada kebenarannya. Oleh kerana ya kepada suma ompuan dan onglaki mulailah membesakan diri untuk membaca dan mengamalkannya.

Yalah sikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat kita peroleh dari mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari, mudah-mudahan selepas maca info gitok kita suma dapat membesakan diri supaya selalu mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam melakukan apa-apa juak aktiviti kita sehari-hari.

Amin....jumpa lagik di Info yang lain.
Makaseh..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails