Thursday, July 16, 2009

julai datang agik...

Salam oi..dik-kakak suma...pakabar kitak tek !!....sihat ???..Alhamdulillah..
rasanya dah lamak juak sik ngerepak kat ctok...maklomlah lamak ya tek pc kat umah mek rusak..jadi jarang lah nak antar post baru, maklom makey laptop anak siklah dapat nak slalu. Jadi kedong kinek tok udah ada laptop kedirik (hadiah besday dari laki mek) dapat juak nyambong sesi ngerepak lagik. Alhamdulillah lah..mudahan juak dapat manyak idea kay ngerepak ngan kitak urang suma.

Nyebut pasal bulan Julai tok sebenarnya ada 2 igek peristiwa penting dalam idup kamek tok..pertamanya tareh 11 julai, ari besday oi...udah betambah umo dah kinek tok..syukur pada Allah juaklah sebab masih manjang umo kmk tok. Mudah-mudahan panjang umo dan juak penoh berkat lam idup sehari-ari, Amin.. bila dah nyampey ke angka 45 ya tang maseh asa mudak jak gik...nang sepatutnya kita xbole nak nua kan dirik, biar umo tua tapi ati jak asa muda, tapi bukannya perangey macam urg mudak. Dalam umo gitok, sik terasa anak2 suma dah besar..nak bongsu skali udah pom 5 taun tok, menantu dah nak masok 3 urang, cucuk pun ada 3 juak...dah jadi ninek masa umo 40 taun, yalah kata urang tua mun nak beranak, beranak jak manyak2 dolok kedong umo gik mudak, pas ya baruk berenti. Gia lah kamek koh.. dapat anak petama ya kamek umo 20 taun, sampey beranak nak nomor limak ya umo kamek baruk 28 taun, pas ya terus berenti..mun sik op-kah sampey ke aritok kali melobor juak anak..maklom subor gilak..hehe..udah kinek tok relax dah..molah ibadat jak gik koh.

Dalam bulan tok juak pada 14 julai besday laki mek koh, nang bes sama besday dalam bulan julai tok..diperati sikap dan perangey nang ngam lah. bak kata urangtua nang jodohlah..abang mek ya (kamek nungahnya "Abang" kadang2 "sayang". boh ta' jelez)..nang jenis urang yang sik banyak mulut tapi bait atikoh. Alhamdulillah dapat jodoh onglaki macam tok, sapa2 jadi anaknya pun rasa betuah juak sbb dapat bapak yang penyayang. Lamak idup besama, lom penah kmk diatnya nganok bait ngubit ato maluk anaknya,walopun gia nya tetap amik berat hal anak. Lebih gik kinek tok sayangnya ngan cucuk melebihi sayang ngan anak..arum bulaknya apa jak dipintak suma nak diturut...

Nang gia kah sikap uranglaki kah owh, bila dah jadi atok nang sayang gilak ngan cucuk..bebeda ngan kita ompuan..mun dah becucuk ya asa macam besa jak, minak makin angol bila nemiak berolah. Mungkin juak udah kepak kali mera anak2 dikpun dari dolok, bab yalah kitak urang yang beranak kecik kinek tok jangan lah nyusah mak2 kitak mera anak2 kitak ya..nang kepak bah cdaknya..nang menar mun mak kita pun yang mera anak kitak ya lebih selamat, tapi paham2 juak lah, mun dapat dalam zaman moden gtok, biarlah anak2 yang udah 3 ke 4 taun ke atas antar jak ke taski atau mana2 pusat jagaan nemiak, kat sia nemiak lebih banyak belaja drp dok kat umah bemain ajak..maklom urgtua ney tauk nak ngajar pa2. Sebenarnya perasaan tok cuma ompuan yang udah becucuk jak paham giney asa nya bila disuroh nginang nemiak kecik agik..mun sik cayak, tunggu jak giliran kitak urang kelak bila dah ada cucuk, baruk kitak paham kali kelelahan sorang ninek...

Melelat indah jak ngerepak hal cucuk, padahal tek ngelakar pasal bulan besday. sikpalah..nyelepat juak bah ckit..mun sik gia bukan ngerepak namanya.Ok lah..dah panjang juak ngerepak kmk tek..nak op-lok..isok-isok gik kamek nyambong ngerepak agik...encarik bahan dolok...sampey jumpa agik..Assalamualaikom....

1 comment:

Titil said...

Aie! Mak Ross! Hahah. Pakaba kitak tek? Lamak ada jak sik nangga kitak lam blog o. Welkam bek :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails