Wednesday, February 18, 2009

mun kitak suka makan kangkong, baca lok info tok..

Jika anda penggemar kangkung, tidak kira ca kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda.. when you want to eat kangkung. Saya mendapat cerita ini dari seorang teman, tapi saya lupa di negara mana, yang jelas antara Singapura / Malaysia.

Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea. Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarheanya tidak sembuh.

Di klinik, orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut sebelum itu. Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarhea anak tersebut tidak mau makan,dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula.

Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malamnya anak tersebut baru saja diajak makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya.Dokter segera melakukan xray, ternyata di usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil. Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia.

Setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang enak. lintah hanya akan mati jika dibakar. Di dalam usus anak tadi, lintah yang tadinya hanya seekor,hanya dalam masa 2 hari telah berkembang biak dengan cepatnya karena terus menerus menghisap darah yang ada, doktor juga kebingungan, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.

Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip di dalamnya. Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

catatan oleh:
Dr. Norni Abdullah,
Psychiatrist,
Hospital Tengku Ampuan Rahimah,
42500 Klang,
Selangor.
Tel : +60333756279
Fax : +60333729089

8 comments:

Zatil said...

Yohhhh. Sekpat la nak makan rojak kangkong rah Swee Kang agik...hehe. Pi nang mok hati-hati juak mun mok makan apa-apa pun, kan.

WhiteTulip said...

wah! swee kangg... punah harapan.... masak di umah jak bok bersi basohh..

dukunlintah plk said...

patutlah malar jak tegigit lidah.. ada urang nyebut rupanya.. lintah-lintah tok ai sensetep ;p

azai said...

aih cemnnii tuukk kak ross? kamek suka makan kangkong.huhuhu..

ross said...

Zatil ;..sikboh makan kangkong gik bah..gerun juak rasanya mun kita bayang bila lintah lam perut..lebih bagus sikboh makan terus...'mencegah lebih baik dari mengubati'...

white Tulip :..mun mok juak makan suntong kangkong ya xboh mintak kangkong...mun kita masak kat umah pun bahya juak koh..minak sigek jak cara bekesan..mun masoh sayor2, lepas potong, rendam ngan aik campor garam..tandah lok..pas ya baruk masak..insyalah...lintah ya mati kenak garam.

dukunlintah :..pa jak kenak kitak makey nama menatang ya..ney dak tegigit lidah bila kenak sebut lam entri kali tok..sian juak nengar.. lain kali tukar jak id kitak ya..jadi 'dukuncinta' kah..bagus gik..

Azai :..mun mok slamat, paksalah bekorban sikboh makan kangkong agik...tambahan juak kangkong ya banyak diamik dari dalam parit..ney dak lintah banyak lam batang kangkong ya..patut lah nyaman gilak nak owh...

ePiey said...

mek blt klaz tek tga tas meja da rojak sontong dbli mak mek k kmk..
tingat mek hal kangkong dcta ktk tdk..
alu mkn sontong jak mek tek..huhu..

bluehope said...

Rasa nok muntah kerin rasa nengar cita ya ehh... Lom lamak ya tek BlueHope ngulam kangkong. Ptui...ptui...ptui!! Gelik rasa perut ngenang cita ya. Boikot kangkong!!!!

ross said...

epiey:....makan sotong ajak nang nyaman..lain kali mun meli xboh jak oder kangkong..mintak sotong jak pun boleh..biar ckit asal makanan slamat dimakan..

bluehope :...aoklah sama2 kita boikot kangkong..mun dipikir kebanyakan kangkong nak diputit cdak lam parit..jarang ada nemu cdak nanam kedirik..macam keladi cdak amik kat parit juak..pas ya dijual..kita urg melayu juak yg manyak meli ya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails